Vastuullinen AI käyttäjä -koulutus NYT saatavilla!

Tekoälykyvykkyyksien kehittäminen

Miksi organisaatiomme tulisi kehittää tekoälykyvykkyyksiä? Toimimmeko vastuullisesti tekoälyn käytössä? Tekoälykyvykkyyksien kehittäminen ei ole enää vaihtoehtoista – se on välttämätöntä käytännössä kaikilla sektoreilla ja toimialoilla, jotta organisaatiot säilyttävät kilpailukykynsä, sopeutuvat nopeisiin muutoksiin ja hyödyntävät uusia mahdollisuuksia. Tekoälyn käyttöönotto ei tarkoita vain teknologian hankintaa – se muuttaa työn luonnetta ja vaatii uudenlaista osaamista laajasti organisaatiossa.Tämä on jo arkipäivää tietotyössä.

Organisaatiot, jotka hyödyntävät tekoälyä vastuullisesti pystyvät tekemään nopeampia ja dataohjautuvia päätöksiä, optimoimaan prosessejaan sekä vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin ennakoivasti. Prosesseja ja rutiinitehtäviä, kuten asiakirjojen käsittelyä, asiakaspalvelua tai raportointia, voidaan automatisoida, ja vapauttaa asiantuntijoiden aikaa lisäarvoa aidosti tuottavaan työhön, kuten innovointiin tai asiakastyöhön. Tekoälyn avulla voidaan kehittää uusia palveluita ja liiketoimintamalleja sekä vapauttaa ihmisiä toistuvista rutiinitehtävistä merkityksellisiin tehtäviin, joissa korostuvat luovuus, ajattelu ja vuorovaikutus, joissa ihminen on korvaamaton.

Kysyn edelleen, mikä on organisaationne tekoälyn kypsyystaso? Sääntely, kuten EU:n tekoälyasetus, vaatii tiettyä maturiteettia vastuulliseksi tekoälyn hyödyntämiseksi. Onko tekoälyn maturiteettimalli tuttu? On varmistettava tekoälyn hyödyntämisen lainmukaisuus ja eettisyys, ja tämä tapahtuu kehittämällä koko henkilöstön kyvykkyyksiä. Organisaatioiden on skaalattava kyvykkyyttään ja kehitettävä oppimistaan tekoälylle, kun siirrymme kohti tekoälyn kestävää ja vastuullista käyttöä.

Ihmisen muotoinen paikka tekoälyjen keskellä
Elämme aikaa, jolloin tekoäly ei enää ole pelkkä työkalu. Se on noussut kollegaksi, sparrauskumppaniksi, assistentiksi, jopa pomoksi. Miten me ihmiset pysymme relevantteina maailmassa, jossa koneet osaavat jo päätellä ja luoda?