Vastuullinen AI käyttäjä -koulutus NYT saatavilla!

Ihmisen muotoinen paikka tekoälyjen keskellä

Elämme aikaa, jolloin tekoäly ei enää ole pelkkä työkalu. Se on noussut kollegaksi, sparrauskumppaniksi, assistentiksi, jopa pomoksi. Miten me ihmiset pysymme relevantteina maailmassa, jossa koneet osaavat jo päätellä ja luoda?

Meillä ihmisillä on kyky, jota tekoälyiltä (vielä) puuttuu: tunteet. Tunteiden tunnistaminen itsessä ja muissa, tunteiden käsittely, sekä tunteiden ilmaiseminen ovat tunneälyn keskeisimmät osat. Samalla tunneäly on keskeinen osa ihmisyyttämme. Se on vahvin kilpailuvalttimme algoritmien ja isojen kielimallien maailmassa.

Tekoäly ei riistä ihmisarvoa – se korostaa sitä. Meidän jokaisen on vain tunnistettava mitä inhimisen lisäarvo on, esimerkiksi työelämässä. Se on tunneälyssä: kyvyssä luoda yhteys toiseen ihmiseen, tulkita hiljaisia viestejä, johtaa arvoilla ja kohdata kompleksisuus myötätunnolla. Tunteet eivät ole este järjelle – ne antavat sille suunnan ja energiaa. Tunteiden pohjalta priorisoimme, valikoimme ja päätämme. Ilman tunteita ei ole toimivaa johtajuutta.

Ihmismieli muodostuu tiedoista, taidoista, mielipiteistä ja muistoista. Näiden kaikkien kiteytyminen toimiviksi ajattelu- ja toimintamalleiksi (crystallized intelligence) mahdollistaa tehokkaan (efficient & effective) toiminnan arjessa. Siksi mielen ytimen tietoinen jalostaminen on avainasemassa kun Personal Brainerina autan ihmisiä kehittämään itseään. Tekoälyjen ympäröiminä ihmisyyden ytimen vaaliminen on meille tärkeämpää kuin koskaan. Tunne-elämän kehittäminen on näistä tärkein kun se vaikuttaa suoraan kaikkiin muihin. Tunteet värittävät vahvasti muistojamme tapahtumista, sitä mitä “tiedämme” maailmasta ja vaikuttavat tekoihimme. Siksi itsetuntemus ja itsensä johtaminen ovat arvokkaimmat kykysi tekoälyjen ympäröimänä.

Ohjelmoinnillinen ajattelu oppimisen taitona
Suomen perusopetuksessa ohjelmoinnillisen ajattelun taival alkoi kymmenisen vuotta sitten. IT-kouluttajat ry toteutti ensimmäisen Koodiaapinen-MOOCin vapaaehtoisvoimin lokakuussa 2015 (1300 opettajaa) ja seuraava toteutus oli helmikuussa 2016 (2000 opettajaa). Peruskouluissa ohjelmoinnin opetus alkoi vuonna 2016. Alkutaival perustui suurelta osin opettajien vapaaehtoiseen itsensä kouluttamiseen.